Home Gerard Schuwirth Guusje van Noorden Galerie Workshops Actueel Contact

 

Guusje van Noorden

Zij genoot haar opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten (1972-1977) en de Jan van Eyck academie (1977-1979) te Maastricht.
In 1982 ontving zij een eerste onderscheiding: de Europa prijs voor vrije schilderkunst van de stad Oostende.
In 1988 kreeg zij een stipendium van de stad Mannheim, en verdiepte zich in de grafische technieken t.w. zeefdruk en lithografie.
In 1991 werd zij in Italië onderscheiden voor haar grafisch werk met de Medaglia d'Oro del Commune di Mapello.
Haar werk is vertegenwoordigd in diverse particuliere en overheidscollecties, in binnen-, en buitenland. Naast de monumentale schilderijen maakt zij ,sedert 2002 ook objecten.
Zij werkt afwisselend in Maastricht en Frankrijk.

 


 


cuento espanolas

Een stipendium van de stad Mannheim in 1988 wekte interesse voor de zeefdruktechniek en inspireerde tot de serie de 'Tutti Frutties'.
Het stilleven, een geliefd thema van de zeventiende eeuwse Hollandse meesters, verbeeld zij in vereenvoudigde vormen en heldere kleuren. Na een serie tentoonstellingen in Spanje in 1991 verandert het kleurgebruik onder invloed van het warme zuidelijke licht. Koel hemels blauw maakt plaats voor warme okers. Een serie zeefdrukken ontstaat naar aanleiding van het gedicht 'A la cinco de la tarde' van Garcia Lorca.
De vroege schilderijen roepen associaties op met de kosmos en hemelse diepten, blauwe luchten en eindeloze verten. De galaxy-serie uit 1987 getuigt hiervan.

Sinds 1994 groeit de interesse voor de microkosmos. Waarbij het zoeken naar de essentie van de schilderkunst steeds voorop staat. De monumentale olieverf schilderijen van Guusje van Noorden verbeelden in hun expressieve kleur en vorm een eigen werkelijkheid. De emotionele lading wordt kracht bijgezet door de dynamische penseelvoering en de stralende kleuren. Sfeer en beeld worden bepaald door vloeiende verfvlakken en vibrerende kleurcombinaties. Het ontstaansproces is steeds duidelijk afleesbaar. De talloze verflagen verschuiven het thema naar de achtergrond en betrekken de toeschouwer, als het ware, bij de werkwijze en materie. De gelaagde opbouw suggereert vaak een ruimtelijke werking.